Recomandari

  • Precedentul
  • Urmatorul

Educatia Montessori

Posted on : 17-02-2013 | By : ioana | In : Jucarii, Recomandare

Tags: , , , , , , , , , , ,

0

Jucarii-Montessori-forever-kid

1. DEFINITIE

Montessori, alaturi de Waldorf si Step by Step sunt metode alternative ale sistemului nostru de invatamant.

Sistemul educational Montessori pune accent pe libertatea copilului de a alege materialele cu care doreste sa se joace in cursul unei activitati. De exemplu, la gradinita i se pot oferi o serie de optiuni din care copilul o va alege pe cea preferata.

Educatia Montessori are la baza un model de dezvoltare umana si o abordare a educatiei in functie de acel model. Modelul are doua elemente principale. In primul rand, copiii si adolescentii aflati inca in stadiul de dezvoltare isi construiesc personalitatea interactionand cu elementelele accesibile din mediul care ii inconjoara. In al doilea rand, dezvoltarea psihologica a copiilor sub 6 ani, in special, se realizeaza instinctiv. Date fiind acestea, daca unui copil i se acorda libertatea de a alege si a actiona intr-un mediu pregatit conform modelului, el se va desfasura spontan pentru o dezvoltare optima.

2. PRACTICI IN EDUCATIA MONTESSORI

  • Activitati pentru bebelusi si copii mici (0-3 ani)

Pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 0 si 3 ani se recomanda materiale si activitati adaptate inaltimii si capacitatii lor, care sa ii ajute la dezvoltarea libertatii de miscare/actiune. De asemenea, se recomanda incurajarea copilului sa se implice in activitati de ingrijire si igiena personala (spalat pe maini, toaleta, etc.).

  • Invatamantul prescolar si gradinita (3-6 ani)

Acest stadiu mai este denumit si “invatamant prescolar” sau gradinita. Activitatile educationale pentru aceasta categorie de varsta se desfasoara in clase cu 20-30 de copii de varste amestecate, alaturi de un educator calificat si un asistent. Salile sunt de obicei echipate cu mese si scaune de marimea copiilor, aranjate separat sau in grupuri mici iar materialele pentru activitati sunt amplasate de-a lungul clasei in rafturi accesibile celor mici. Activitatile sunt in cea mai mare parte prezentate de catre educator, dupa care cei mici pot alege, dupa caz, ceea ce doresc sa faca. Cu ajutorul resurselor, copiilor li se pot sugera diverse jocuri care sa ii ajute la dezvoltarea abilitatilor motrice. De exemplu, educatorul poate gati impreuna cu ei, ii poate incuraja sa toarne apa, sa amestece o compozitie, si altele. De asemenea, pot fi propuse jocuri de dezvoltare a capacitatii senzoriale si cognitive: jocuri de matematica, jocuri de dezvoltare a limbajului, muzica, creativitate si altele.

  • Scoala primara (6-12 ani)

Clasele destinate copiilor cu varsta cuprinsa intre 6 si 12 ani pot fi organizate in grupuri mici, ajungand pana la 30 de elevi sau chiar mai multi. Ele sunt coordonate de catre un profesor calificat si de catre unul sau mai multi asistenti si sunt impartite in grupe de 6-9 ani, 9-12 ani, desi exista si grupuri de 6-12 ani. Lectiile sunt tinute pentru un grup mai mic de copii, dupa care li se permite sa continue cu activitati independente, in functie de interesul si responsabilitatea fiecaruia. Scopul lectiilor si al activitatilor din scoala primara este destul de general. Teoria Montessori foloseste termenul de “educatie cosmica” pentru a cuprinde atat scopul universal al lectiilor predate precum si ideea ca educatia, in plan secund, ar trebui sa ajute copilul sa constientizeze rolul lui in relatia interdependenta cu Universul. Materialele didactice si materiile studiate fac referire la activitati de dezvoltare a limbajului, matematica, istorie, stiinte, arte si mult altele. De asemenea, sunt incurajate activitatile de explorare si observare a naturii, precum si experimentele sub supravegherea unui adult.

  • Scoala intermediara si liceul (12-18 ani)

Sistemul de educatie Montessori pentru aceasta categorie de varsta nu este destul de bine definit ca si celelalte niveluri de dezvoltare a copiilor. Desi fondatoarea acestui sistem nu a dezvoltat un plan de educatie detaliat pentru adolescenti, exista nenumarate scoli care si-au extins modelul de educatie Montessori destinat copiilor mici, adaptandu-l in programe de educatie pentru scoala intermediara si liceu. Una din teoriile despre care nu se cunosc foarte multe detalii sustine ca este bine ca dezvoltarea copiilor aflati in aceasta categorie de varsta sa se realizeze cat mai aproape de natura.

3. JUCARIILE MONTESSORI

De obicei, aceste jucarii sunt din lemn si sunt special concepute pentru dezvoltarea abilitatilor motrice si motorii ale copiilor, precum si a inteligentei, a simtului de observatie/potrivire, imaginatiei, vizualizarii.

Se pot folosi cu incredere in crese, gradinite si scoli, jucarii precum: sortatoare, turnuri, margele pentru insirat, jucarii motrice, puzzle-uri din lemn cu snur, etc.  Mai multe exemple de jucarii Montessori existente in oferta ForeverKid.ro puteti gasi accesand link-ul de mai jos:

ForeverKid.ro-Jucarii Montessori

Ce parere aveti despre sistemul Montessori ca metoda de educatie?

Sursa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Montessori_education

 

 

Write a comment